توصیه هایی برای فرد استفاده کننده سمعک

مارس 18, 2024
https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/03/advice.jpg

مهم ترین مسئله در مورد کم شنوایی و سمعک پذیرش آن است . افرادی که با اکراه و توصیه افراد خانواده سمعک تهیه می کنند این وسیله را به صورت یک مشکل می بینند و در تطبیق با سمعک معمولا موفق نخواهند بود .افرادی که سمعک را می پذیرند و با آن به عنوان یک راه حل و یک وسیله کمکی برخورد می کنند ، قطعا از مزایای آن بهره مند می شوند و سطح زندگی و ارتباطات خود را ارتقا می بخشند . بهتر است نسبت به سمعک خود حس مثبتی داشته باشید.

اگر احساس درد ،  ناراحتی , سوزش و گزگز و فشار در گوش و اطراف آن دارید.اگر سمعکتان سوت می کشد و یا از گوش خارج می شود و اگر اصوات بلند واقعا برایتان غیر قابل تحمل است موضوع را سریع با ادیولوژیست  خود در میان بگذارید.

طریقه گذاشتن سمعک و قالب و استفاده از ریموت کنترل و دکمه تغییر برنامه و ولوم و هم چنین تمیز کردن سمعک را تمرین کنید . بعضی از افراد سریع تر و بعضی دیرتر  این مهارت را یاد می گیرند .

جهت عادت و تطبیق با سمعک ، در روزهای اول ، استفاده از سمعک را از روزی ۲-۳ ساعت در منزل یا محیط آرام ( ترجیحا با یکی از افراد خانواده) شروع کنید و بتدریج ساعت استفاده را در روز های بعد در منزل افزایش دهید. پس از حدود ۲ هفته  مهارت شنوایی شما افزایش می یابد و می توانید با سمعک در جمع ها و مهمانی ها حضور پیدا کنید.

سعی کنید در جمع تمرکز بر گفتار گوینده داشته باشید و به سرو صدای محیط بی توجه باشید (این دقیقا همان عادتی است که همه افراد با شنوایی سالم دارند) . پس از ۳-۴ هفته خارج از منزل و در خیابان نیز می توانید از سمعک خود استفاده کنید. درمساجد،  رستوران و سینماو.. سعی کنید جای خلوت تر را انتخاب نمائید.

در سه هفته اول پس از دریافت سمعک ، مشکلات خود را بر روی برگه ای یادداشت کرده در صورتی که پس از دوهفته مشکل بلند بودن و تیز بودن صداها هم چنان آزار دهنده باشد ، آن را با ادیولوژیست خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز جلسه ای جهت تنظیم مجدد سمعک برایتان در نظر گرفته شود .

حتی با وجود بهترین سمعک ،بهترین تجویز و تنظیم ، اولین تجربه صدای سمعک تا حدی غیر عادی به نظر میرسد.  در ابتدا اکثر صداها برای شما بلند و غیر طبیعی و تیز هستند  زیرا گوش شما مدت زیادی کم شنوایی داشته و از شنیدن بعضی از اصوات محروم بوده و مغز آن ها را بتدریج فراموش کرده ، مثل صداهای زمینه ( صدای یخچال ، کولرو هود و..) با استفاده از سمعک شما دوباره با این صداها مواجه می شوید( صداهایی که در محیط وجود دارند و به آن ها عادت ندارید). عادت به سمعک نیاز به زمان و صبر و شکیبایی دارد .

در مورد صداهای گفتاری و تشخیص کلمات ، جالب است بدانید که پیچیده ترین صدایی که در طبیعت است صدای گفتار انسان است .

هر کدام از حروف یک فرکانس خاص و شدت خاصی دارند . ضمن این که افراد معمولا به طرق مختلف صحبت می کنند و از همه مهم تر این که گفتار دارای مفهوم است. مدت زمانی طول می کشد تا مغز بتدریج خود را تطبیق دهد و در زمینه تشخیص کلمات و درک گفتار مجددا مهارت پیدا کند. بنابه نظر محققین حدود ۶ ماه زمان لازم است تا سیستم شنوایی مهارت کافی در زمینه تشحیص و درک گفتار پیدا کند.

بهتر است سطح توقع و انتظارتان از سمعک معقول و واقع بینانه باشد تا دلسرد نشوید. توجه داشته باشید که سمعک یک وسیله کمکی است ونمی تواند شنوایی طبیعی را به صورت ۱۰۰% به شما برگرداند.با این وجود سمعک کمک چشمگیر و مؤثری برای شنوایی و ارتباطات و زندگی شما است.

به مرور زمان وجود سمعک را مانند ساعت و انگشتر خود حس نخواهید کرد.

صداهایی که از تلویزیون و رادیو و بلند گو می شنوید ، همگی صداهای مصنوعی هستند . برای بهتر شنیدن این اصوات باید تمرکز بیشتری داشته باشید و یا این که از وسایل کمکی استفاده کنید.

بهترین روش برای این که متوجه شوید صدای سمعکتان در سطح نرمال است ، این است که ازاطرافیان بخواهید ولوم تلویزیون را در سطح نرمال قرار دهند و بعد دقت کنید آیا در آن سطح صدای تلویزیون و مکالمات و اطرافیان را به خوبی می شنوید یا نه .

اگر نمی شنوید و یا خیلی بلند می شنوید، در صورتی که سمعکتان ولوم یا ریموت دارد صدای سمعک را تغییر دهید و اگر سمعکتان کاملا اتومات است موضوع را با ادیولوژیست خود در میان بگذارید.

از اطرافیان بخواهید با شما شمرده و از روبرو صحبت کنند، به صورت گوینده و حرکات لب و ژست صورت طرف مقابل توجه نمائید.

در انتها توصیه می شود اگر از کیفیت صدای سمعک خود طی سه هفته اول راضی نیستید و نتوانستید به سمعک عادت کنید،نگران نباشید با توجه به این که امروزه سمعک ها دیجیتیال و هوشمند هستند،امکانات تنظیم بالایی دارند. به ادیولوژیست خود مراجعه نمایید . گاهی برای رسیدن به یک تنظیم خوب و ایده آل نیاز به چند بار مراجعه و تنظیم های مجدد است ، صبر ، حوصله ، شکیبایی و همراهی شما برای تنظیم سمعکتان ضروری است.