عوارض و تبعات کم شنوایی در بزرگسالان

مارس 19, 2024
https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/06/2071.jpg

کم شنوایی در بزرگسالان

کاهش شنوایی زندگی روزمره را مختل می کند و بر کیفیت زندگی اثرات نامطلوب می گذارد ، افراد کم شنوا برای فهم صحبت های اطرافیان تلاش زیادی می کنند و در نتیجه به سرعت خسته می شوند و ارتباط فعال و موثر برایشان مشکل خواهد شد.  از اینرو ارتباطشان با اطرافیان به تدریج محدود می شود و حتی از تلفن و تلویزیون نیز کمتر استفاده می کنند.

کم شنوایی در بزرگسالان  اعتماد به نفس ، استقلال فردی و ارتباطات دوستانه را کاهش داده و به مرور زمان منجر به استرس ، عوارض ذهنی ، افسردگی ، انزوا و گوشه گیری ، عدم مشارکت در فعالیت های اجتماعی ، پیشرفت سریع تر آلزایمر در افراد مسن ، بی ثباتی احساسی و در نتیجه بروز مشکلات روان شناختی روحی ، عاطفی ، اجتماعی ، تحصیلی ، شغلی و حتی اقتصادی در افراد می شود.

اطرافیان فرد کم شنوا نیز به دلیل تکرار گفته هایشان به تدریج عصبی و کم حوصله می شوند

و اما آنچه در اثر کم شنوایی در سیستم شنوایی رخ می دهد.

گوش ، عصب شنوایی و بخش شنوایی در کرتکس مغز برای فعال ماندن نیاز به تحریک مداوم صوتی ( گفتار و اصوات محیط ) دارند ، چنانچه گوش به مدت طولانی توسط صوت تحریک نشود توانایی شنیدن و قدرت تشخیص کلمات بتدریج کاهش می یابد و حافظه اصوات در مغز محو می شود.

اگر شما و یا اطرافیانتان دچار کم شنوایی هستید می توانید این وضعیت را کنترل کنید و با آگاهی نسبت به وضعیت شنوایی تان و یافتن راهکاری مناسب ، کیفیت خوب زندگی تان را تضمین کنید.