توصیه هایی برای اطرافیان فرد کم شنوا

مارس 19, 2024
https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/03/tosiyeh.jpg

در ذیل یکسری اطلاعات  و توصیه هایی برای اطرافیان فرد کم شنوا به شما می دهیم:

کم شنوایی نقص قابل توجهی است . در صورت همکاری افراد خانواده دوره تطبیق با سمعک راحت تر طی خواهد شد.توصیه می شود در روز های اول زمانی که شاهد بهبود شنوایی فرد در موقعیت های مختلف هستید،او را تشویق کنید و اگر فرد از صداهای زمینه ناراحت است ، راجع به وجود صداهای زمینه و میزان بلندی آن توضیح دهید.

اگر قصد صحبت با فرد کم شنوا را دارید ابتدا توجه وی را جلب نمایید و فرد کم شنوا را در جریان موضوع صحبت قرار دهید . اگر فرد جملات شما را خوب متوجه نمی شود به بیان دیگر سخن بگویید. جملاتتان را ساده تر و کوتاه تر کنید.

با صدای طبیعی و معمولی و به صورت واضح صحبت کنید و جویده و تند حرف نزنید. لازم نیست خیلی بلند صحبت کنید، سمعک صداها را به اندازه کافی تقویت می کند. بلند صحبت کردن شما می تواند صدای خروجی سمعک را مختل کند و کلماتتان نامفهوم شود و برای فردکم شنوا ناراحت کننده باشد.

از روبرو و در وضعیت چهره به چهره صحبت کنید . در این صورت فرد حرکات لب ها، تأکید های صورت  و ژست ها که همگی  بخش هایی از مکالمه هستند و در حقیقت کلید های ارتباطی هستند را می بیند و بهتر متوجه صحبت شما می شود .

در هنگام صحبت سیگار نکشید و چیزی نخورید و دستتان را جلوی صورت و دهان خود نگیرید تا فرد شنونده صورت و دهان شما را ببنید .

به محیط توجه کنید ، از یک اتاق به اتاق دیگر صحبت نکنید ، درمکان هایی که سر و صدا زیاد است. ماشین لباسشویی ، جاروبرقی و …. روشن است یا موسیقی بلند است، فاصله تان را بافرد کم شنوا کم کنید و از روبرو و شمرده با وی صحبت کنید .

بهتر است شمرده و با سرعت کمتری صحبت کنید . کلمات را کامل و درست ادا کنید . در این صورت درک و تشخیص گفتار و کلمات در فرد بهتر خواهد شد. لازم به ذکر است که پردازش گفتار در افراد جوان سریع تر از افراد مسن صورت می گیرد . در افراد مسن نوعی تأخیر وکندی در سیستم شنوایی (عصب و مراکز مغزی) رخ می دهد ضمن این که بعضی  از سلول های عصبی تخریب شده اند و بعضی دیگر عملکرد صحیحی ندارند.

از ایجاد همهمه و صحبت چند نفری با یکدیگر در حضور فرد کم شنوا خود داری نمایید. درمحیط های شلوغ و زمانی که چند نفر با هم صحبت می کنند ، سیستم های پیچیده ای در مغز با دقت و مهارت تمام درک گفتار و تشخیص کلمات در میان جمع را امکان پذیر می سازد. در افراد مسن این مسیر های عصبی  وظیفه شان را به درستی انجام نمی دهند و به همین دلیل زمانی که چند نفر با هم صحبت می کنند.تشخیص جملات وکلمات برایشان مشکل میشود . در این شرایط حتما با وی از فاصله کم رو برو و شمرده صحبت نمایید.

در نظر داشته باشید که فرد کم شنوا از چه فاصله ای متوجه حرف های شما می شود ، این فاصله بسته به میزان کم شنوایی و این که فرد از یک یا دو سمعک استفاده می کند ، می تواند متغیر باشد.

شخص کم شنوا را در گفتگو ها و برنامه هایتان شرکت دهید.به این ترتیب آن ها تشویق خواهند شد در جمع شرکت کنند و از جمع فاصله نمی گیرند. دوستان و خانواده در این زمینه میتوانند کمک بزرگی برای فرد کم شنوا باشند.

به یاد داشته باشد استفاده از سمعک به ویژه در روزهای اول می تواند خسته کننده باشد. مراقب نشانه های خستگی فرد باشید و به وی فشار نیاورید.