اتیت میانی سروز

مارس 18, 2024
https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/03/Eustachian-tube-1.jpg

https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/03/eardrum4-1.jpg

اتیت میانی سروز در اثر عملکرد ضعیف شیپور استاش ایجاد می گردد.  شیپور استاش لوله ای است که حلق را به گوش میانی مرتبط می کند و فشارهوای گوش میانی را با فشار هوای بیرون برابر می سازد.در حقیقت شیپور استاش همانند یک تهویه عمل می کند . با هر عمل بلع و خمیازه ، دهانه شیپور استاش در حلق باز می شود و تعادل بین فشار هوای گوش میانی و فشار هوای بیرون  برقرار می شود.

کارکرد صحیح شیپور استاش درهنگام سفر با هواپیما  و هم چنین در ارتفاعات می تواند مانع احساس کیپی و درد در گوش در این موقعیت ها شود.
از عوامل شایعی که باعث عملکرد ضعیف شیپور استاش می شود می توان  ، سرماخوردگی ، تورم و التهاب ناحیه حلق ، التهاب لوزه سوم (درکودکان) ، آلرژی ، عفونت های سینوس ها و رفلاکس اسید معده (در بزرگسالان ) را نام برد.

لازم به ذکر است که احتمال انسداد  شیپور استاش در کودکان به دلیل گشاد بودن و کوتاه بودن و تا حدی افقی بودن استاش بسیار بیشتر از بزرگسالان است.
وقتی دهانه شیپور استاش در حلق  به طور مرتب باز و بسته نشود و برای مدت طولانی بسته بماند ،منجر به ایجاد فشار منفی در گوش میانی می شود . این فشار منفی موجب مکش پرده صماخ به داخل  میشود که می تواند درد ناک باشد.

در صورتی که فرد در این مرحله درمان نشود و شیپور استاش هم چنان مسدود باقی بماند ، از دیواره و غشای گوش میانی مایعاتی مثل سرم و خون داخل حفره گوش میانی وارد می شوند تا فشار منفی  را از بین ببرد. ایجاد ترشح و تجمع مایع در حفره گوش میانی ، اتیت میانی سروز نام دارد.
در دوران کودکی یکی از شایع ترین علل کم شنوایی اتیت میانی سروز است .  کودکانی که به طور مکرر دچار سرماخوردگی و عفونت های ناحیه حلق می شوند و هم چنین کودکانی که لوزه سوم نسبتا بزرگی دارند بهتر است تحت نظر متخصص گوش و حلق و بینی باشند و از نظر وضعیت گوش میانی بررسی شوند.

اقدامات تشخیصی

پزشک متخصص پس از معاینات کامل جهت بررسی دقیق تر ، انجام آزمایشات تمپانومتری( مخصوص بررسی وضعیت  پرده گوش ، فشار هوای گوش میانی و مایع داخل گوش میانی و ..) و ادیومتری (جهت بررسی وضعیت شنوایی کودک ) و رادیوگرافی از لوزه سوم را توصیه میکند.

درمان

در اکثر مواقع درمان های دارویی برای اتیت سروز مؤثر هستند ، اما در صورت مقاومت به درمان دارویی و کنترل نشدن مشکل،درمان جراحی گذاشتن تیوب بسیار کوچک  (VT) بر روی پرده و احتمالا برداشتن لوزه سوم توسط متخصص گوش و حلق وبینی انجام می شود.