انتخاب سمعک مناسب

مارس 18, 2024
https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/03/consultaion-.jpg

اگر به دنبال خرید سمعک هستید بهترین کار انتخاب سمعک مناسب می باشد که برای این منظور به نکات زیر توجه فرمایید:

برای بسیاری از افراد کم شنوا و خانواده شان این که چه سمعکی مناسب است (به خصوص اگر تجربه اول استفاده از سمعک را داشته باشند ) امری دشوار و گیج کننده است.
انتخاب سمعک مناسب  در شنوایی فرد بسیار نقش مهمی را ایفا می کند. سمعک وسیله الکترونیکی با تکنولوژی پیشرفته است و در عین حال یک وسیله پزشکی است ، ضمن این که از نظر طراحی و شکل ظاهری و هم چنین مدارات داخلی بسیار متنوع می باشند. بنابراین  در این موارد بهتر است از فردی که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید در حقیقت تجویز سمعک باید توسط افراد حرفه ای صورت گیرد.

در اکثر کشورهای پیشرفته و هم چنین کشور ما ایران انجام آزمایشات شنوایی ، تجویز و تنظیم سمعک و همین طور وسایل کمک شنوایی و توان بخشی  شنیداری به عهده شنوایی شناس (ادیولوژیست ) می باشد.
ادیولوژیست ضمن معاینه گوش ، آزمایشات شنوایی لازم را  برای فرد انجام می دهد ( در صورت نیاز به شستشوی گوش و درمان های پزشکی و …شما را به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد) ونوع و میزان کم شنوایی را مشخص می کند و به شما می گوید  که آیا سمعک برای فرد کم شنوا مناسب است یا نه و اگر مناسب است تا چه حد می تواند مؤثر باشد و نیاز های فرد کم شنوا را پاسخگو باشد.


آنچه برای تجویز سمعک مناسب در نظر گرفته می شود صرفا میزان کم شنوایی نیست. نوع کم شنوایی ، شکل منحنی ادیوگرام ، سن فرد ، قدرت تشخیص کلمات  ، وزوز گوش ، میزان تحمل صداهای بلند ، وضعیت فیزیکی مجرا ، لاله گوش ، سلامت پرده گوش ، میزان ترشح جرم گوش ، مهارت های فردی ، وضعیت بینایی ، مهارت دست ، میزان نیاز و احتیاج فرد و ارتباطات روزانه ، شغل ، سبک زندگی ، سلیقه  ، روحیات فرد  و بودجه و … همه و همه بر روی انتخاب سمعک تأثیر گذارند و ادیولوژیست متناسب با همه این موارد تجویز سمعک را با در نظر گرفتن قابلیت های کمپانی سازنده و ویژگی مدارات و …. انجام می دهد  و سمعک را متناسب با شرایط فرد توصیه میکند.

بهتر است به نکات ذیل برای انتخاب سمعک مناسب توجه نمایید

در درجه اول کلینیک شنوایی  و تجویز سمعک معتبر  و مطمئن را انتخاب نمایید.

کلینیک شنوایی  و تجویز سمعک معتبر و هم چنین  مشاوره با ادیولوژیست مجرب اولین قدم در انتخاب سمعک است . با کلینیک تماس بگیرید و وقت مشاوره سمعک را درخواست کنید.

درجلسه مشاوره سمعک ، در رابطه با خواسته های خود ،سبک زندگی  و سلیقه و… با ادیولوژیست خود صحبت نمائید . می توانید تمامی سؤالات خود را در برگه ای یادداشت کرده و از وی سؤال  نمائید. ادیولوژیست با توجه به آزمایشات شنوایی شما و در نظر گرفتن مواردی که در بالا ذکر شد مشاوره لازم را به شما می دهد و شما را در انتخاب سمعک مناسب راهنمایی می کند.

از دیگر نکاتی که لازم است به آن توجه نمائید . شرکت تولید کننده و سازنده سمعک است. به خوشنام بودن و سابقه  طولانی و مثبت کمپانی توجه نمائید . بعضی از کمپانی ها در ساخت کوچکترین سمعک ها ، بعضی دیگر در ساخت سمعک های قوی، بعضی دیگر درتولید سمعک های ضد آب، شهرت دارند در این مورد با ادیولوژیست خود مشورت کنید واز مارک و مدل سمعک تجویز شده مطلع شوید.

سعی کنید از سمعک هایی با تکنولوژی روز دنیا استفاده نمائید. این سمعک ها به نسبت سمعک های قدیمی شنوایی بهتری به فرد می دهند ضمن اینکه مشکلات سمعک های آنالوگ و صداهای غیر قابل کنترل و ناهنجار را ندارند ، بنابراین به باقیمانده شنوایی آسیب نمی زنند.

نکته دیگر توجه به دوره گارانتی و خدمات پس از فروش است. از آن جا که سمعک یک وسیله الکترونیک بسیار ظریف است ، آسیب پذیر نیز هست. مهم است که سمعک گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشد .  گارانتی سمعک به منزله اصالت و شناسنامه دار بودن سمعک است .  بعضی از سمعک ها گارانتی بین المللی دارند که برای هموطنان در خارج از کشور کاربرد دارد و فرد می تواند در صورت سفر به کشورهای دیگر با مراجعه به دفتر نمایندگی کمپانی خدمات .گارانتی آن را به صورت رایگان با ارائه کارت گارانتی بین المللی و سوابق خود دریافت کند