انواع سمعک از نظر تکنولوژی

آوریل 18, 2024
https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/03/tech.jpg

این تقسیم بندی شامل سه گروه اصلی سمعک های ذیل می باشد

دیجیتال
هوشمند
فوق هوشمند وایرلس

سمعک دیجیتال

سمعک های دیجیتال به وسیله کامپیوتر تنظیم می شوند و دارای مدارات پردازشی ویژه ای می باشند . هر چه پردازشگر سمعک پیشرفته تر باشد از تعداد باند ها و کانال های بیشتری برخوردار بوده و کیفیت بهتری دارد و ادیولوژیست می تواند تنظیمات  بهتری را بر روی سمعک اعمال کند .
سمعک های دیجیتال در تمام محیط ها  تقریبا به یک صورت صدا را پردازش می کنند .

سمعک هوشمند

سمعک های هوشمند قابلیت تنظیم با کامپیوتر را دارند و تنظیم آن ها در محیط های مختلف به طور خود کار تغییر می کند و قابلیت تطبیق با محیط های مختلف شنیداری را دارند . سمعک های هوشمند دارای سیستم رد یاب گفتار هستند و علاوه بر تقویت گفتار ، اصوات  مزاحم محیط را نیز کنترل می کنند . در این سمعک ها صداهای بلند و گفتاری و آرام در مدارات پردازشی مجرا پردازش و تقویت و در نهایت تلفیق شده و به این ترتیب امکان شنوایی ایده آل فراهم می شود. این سمعک ها در باند ها و کانال های مختلف قابل تنظیم هستند.

سمعک فوق هوشمند وایرلس

سمعک های فوق هوشمند وایرلس (بلوتوث دار) قابلیت تنظیم با کامپیوتر را دارند و با شبیه سازی عملکرد گوش طبیعی (حلزون و عصب شنوایی) از پیشرفته ترین تکنولوژی برخوردار هستند.
این گروه از سمعک ها علاوه بر برخورداری از ویژگی های سمعک های هوشمند، مانند ردیاب های سیگنال گفتار و مدارات پردازشی پر سرعت و امکان تمرکز بر صدای گوینده، قابلیت بر قراری ارتباط بین دو سمعک (در موارد تجویز دو گوشی) را دارا هستند و در کسری از ثانیه دو سمعک ارتباطات متعددی با هم دارند  تا بهترین دریافت و پردازش صدارا داشته باشند.
این ویژگی باعث می شود کیفیت صدا مطلوب تر شود و درک گفتار به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند و اصوات مشابه به طور واضح از هم تشخیص داده شوند.
در سمعک های هوشمند وایرلس امکان ارتباط مستفیم بین سمعک و موبایل و تلویزیون و تبلت و mp3 و کامپیوتر و… ار طریق بلوتوث وجود دارد .
سمعک های فوق هوشمند وایرلس در طیف وسیعی از باندها و کانال های مجزا قابل تنظیم است.

 

به طور کلی سمعک ها را در سه رده تقسیم بندی می کنند :
سمعک های رده پایه: دارای حداقل مشخصات لازم جهت حل مشکل شنوایی
سمعک های رده متوسط :  دارای قابلیت های بالاتری نسبت به دره پایه که معمولا جوابگوی اکثر کم شنوایی ها هستند و امکانات خوبی دارند.
سمعک های پیشرفته : که دارای پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا برای حل مشکل شنوایی فرد هستند.