کم شنوایی بر حسب نوع و محل ضایعه

مارس 19, 2024

کم شنوایی می تواند به دلیل آسیب به هر یک از سه قسمت گوش ایجاد شود ، بنابراین کم شنوایی ها از نظر نوع به سه دسته کلی تقسیم می شوند
کم شنوایی انتقالی ( مشکل در گوش خارجی و میانی ) کم شنوایی حسی و عصبی (مشکل در حلزون و عصب شنوایی ) کم شنوایی مختلط (مشکل در تمامی قسمت های گوش )


https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/07/Hearing-loss_is1-1.jpg

کم شنوایی انتقالی یا هدایتی

اگر کم شنوایی ناشی از وجود مشکلی در مجرای گوش خارجی و میانی و هم چنین پرده صماخ باشد به آن کم شنوایی انتقالی می گوییم . درمان کم شنوایی انتقالی معمولا دارویی (مانند کنترل عفونت ) و یا خروج جسم خارجی ، جرم گوش و یا جراحی ضایعه ، جراحی ترمیم پرده صماخ و استخوانچه های گوش میانی است و در اکثر اوقات این درمان ها موفقیت آمیز هستند .
اگر بنا به نظر متخصص و به هر دلیلی درمان دارویی و یا جراحی برای بیمار موثر نباشد استفاده از سمعک راه حل مناسبی هست .
جالب است بدانید که افراد دارای کم شنوایی انتقالی معمولا از سمعک رضایتمندی بسیار بالایی دارند .


https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/07/Hearing-loss_is2-1.jpg

کم شنوایی حسی عصبی

اگر کم شنوایی در اثر آسیب به گوش داخلی (حلزون شنوایی) و عصب شنوایی باشد به آن کم شنوایی حسی عصبی می گوییم . در این حالت سلول های مژکدار ظریف و یا پایانه های عصبی در حلزون آسیب می بینند و بنابراین امواج صوتی در حلزون به صورت مناسب پردازش نمی شوند و یا اینکه عصب شنوایی پیام ها را به درستی به مراکز بالاتر مغزی منتقل نمی کند .
کم شنوایی حسی عصبی شایع ترین نوع کم شنوایی در بزرگسالان است . در حقیقت اکثر کم شنوایی ها از نوع حسی عصبی هستند . این کم شنوایی در اکثر مواقع قابل برگشت نیست و معمولا قابل درمان با دارو و جراحی نیست ( البته در بیماری منیر که مربوط به فشار مایع در گوش داخلی است و هم چنین کم شنوایی ناگهانی در ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود و در گروهی از این افراد درمان دارویی موثر بوده است . هم چنین در تومور عصب شنوایی نیز درمان جراحی می تواند موثر باشد )
کم شنوایی حسی عصبی معمولا دو طرفه است و شکایت بیماران در این نوع کم شنوایی عدم وضوح گفتار و عدم تشخیص صحیح کلمات و گفتار است .
استفاده از سمعک مناسب بهترین راه حل برای کم شنوایی حسی عصبی هست .
در موارد آسیب شدید به حلزون و در مواردی که سمعک دیگر پاسخگوی مشکل شنوایی نباشد در صورت امکان جراحی کاشت حلزون به ویژه در کودکان بهترین گزینه است .

درباره علل کم شنوایی بیشتر مطالعه نمایید .


https://www.samakneda.com/wp-content/uploads/2017/07/Hearing-loss_is3-1.jpg

کم شنوایی مختلط

در صورتی که کم شنوایی در اثر آسیب به گوش میانی و گوش داخلی باشد به آن کم شنوایی مختلط می گوییم . در این مواقع نیز بنابه ضایعه درمان می تواند دارویی، جراحی و یا استفاده از سمعک باشد .